Suksesskriterier- generelle erfaringsbaserte tips for å lykkes med tilbudet

Kartlegging:

  • Kartlegge hvilke brukergrupper som har behov for et kommunalt tilbud
  • Kartlegge allerede eksisterende tilbud for målgruppen, både i spesialist- og primærhelsetjenesten
  • Systematisk kartlegging av funksjon med anerkjente verktøy og samtale om motivasjon
  • Kunnskapsbasert praksis fordrer at fagpersoner har oppdatert kunnskapsgrunnlag og får tilrettelagt opplæring. Det kan derfor være viktig å kartlegge behovet for- og gjennomføre kompetansehevende tiltak for ansatte, rettet mot de aktuelle brukerne.

Samarbeid:

  • Etablere samarbeid med aktuelle relevante instanser som spesialisthelsetjenesten og brukerorganisasjoner
  • Se tilbudet i sammenheng med andre kommunale tjenester og dra veksler på allerede eksisterende kompetanse

Infrastruktur

  • Tilpassede lokaler
  • Transport
  • Nærhet til knutepunkt for kollektivtrafikk
  • Nærhet til bolig

Motivasjon

  • Et miljø som oppmuntrer og stimulerer til trening og rehabilitering
  • Trening i grupper er nyttig både fysisk, psykisk og sosialt
  • Finne en form på tilbudet som kan virke motiverende for deltagelse
  • Det sosiale aspektet er ofte en viktig motivasjonsfaktor
  • Kontinuitet på gruppeledere
  • Forutsigbart opplegg
  • Tilrettelagt individuelt opplegg i kombinasjon med gruppeaktivitet
  • Humor for å ufarliggjøre deltagelse, humor blir brukt av både deltakere og personale
Gevinstrealisering/effekt av tiltak